5 ikdienišķi produkti, kur paslēpušās veselīgās taukvielas

Uzsākt diētu? Tas nozīmē noteikti izvairīties no produktiem, kas satur taukus! Šādus un līdzīgus apgalvojumus nākas dzirdēt visai bieži. Apzināta izvairīšanās no taukvielām ir izveidojies stereotips, kas bieži vien dzirdams no entuziastiem, kas nolēmuši uzsākt ceļu pretī veselīgākam dzīvesveidam un slaidākam ķermenim.

Lasīt vairāk
Taukvielas un imunitāte

Cilvēka organisms nespēj patstāvīgi ražot neaizstājamās taukskābes, tāpēc cilvēkam tās ir jāuzņem kopā ar uzturu. Gan pārāk mazai, gan pārāk lielai taukvielu devai ir nelabvēlīga ietekme uz cilvēka organismu.

Lasīt vairāk
Nezināmais par zināmo – holesterīns

Ikviens no mums ir dzirdējis dažādas replikas un apgalvojumus par holesterīnu un tā ietekmi uz cilvēka veselību. Bieži vien ieraugot pārtikas produktus, kuri lieliem burtiem apdrukāti ar uzrakstu “nesatur holesterīnu” izraisa cilvēkā pozitīvas asociācijas un dod nešaubīgu pārliecību par to, ka šis produkts nudien ir īsti veselīga izvēle. Taču viss nav tik viennozīmīgi!

Lasīt vairāk
Kādās taukvielās cept, kādas izvēlēties salātiem un kādas smērēt uz maizes?

Šodien, kad veikalu plaukti ar eļļām un ledusskapji ar sviestiem un margarīniem var kopā aizņemt pat vairākus metrus, vērts atcerēties svarīgu informāciju par mūsu virtuvē sastopamajām taukvielām un to sastāvu. Bez tradicionālajām saulespuķu, olīvu un rapšu eļļām, ir pieejamas arī vīnogu kauliņu eļļa, sojas un kukurūzas eļļa.

Lasīt vairāk
Veselīgi nenozīmē bez taukvielām

Daudzi no mums uzsākot diētu izslēdz no uztura visas iespējamās gan dzīvnieku, gan augu izcelsmes taukvielas. Produktus nomainām uz tiem, uz kuriem norādīts „fat free” vai 0%, cītīgi skaitām kalorijas un ļoti uzmanīgi lasām etiķetes, izvairoties no mūsu ienaidnieka – taukiem. Tomēr, vai uzturs bez taukvielām ir pareizā izvēle?

Lasīt vairāk
Omega 3 un 6 taukskābes

Cilvēka organisms ir spējīgs ražot visas vielmaiņai nepieciešamās taukskābes izņemot divas: linolskābi (LA) no omega-6 grupas un alfa-linolēnskābi (ALA) no omega-3 grupas (omega 3 taukskābes). Tās ir neaizstājams cilvēka organisma uztura elements, tāpēc ir nepieciešams tās uzņemt ar pārtiku, bet nedrīkstam aizmirst par pareizām to proporcijām. Ko vēl nepieciešams zināt?

Lasīt vairāk
Sviests vai margarīns – ko smērēt uz maizes?

Atbilde uz jautājumu: „Sviests vai margarīns – ko smērēt uz maizes?” nevar būt viennozīmīga. Diskusija par to ilgst jau no 1927. gada, tātad jau no Margarīna Savienības pirmsākumiem.

Lasīt vairāk
Mīts vai patiesība?

Jau vairākus gadus novērotā „fit” mode, ir izraisījusi tendenci, ka aizvien pieaug to Latvijas iedzīvotāju skaits, kuri pievērš lielāku uzmanību ikdienas uzturam. Ar savu nostāju rūpēties par sevi viņi labprāt dalās internetā. Dažāda veida portālos un komentāros – veselīga dzīvesveida piekritēji – dalās ar savām zināšanām un viedokļiem, kas attiecas uz zinātniskajiem pētījumiem vai uztura […]

Lasīt vairāk
Labs margarīns, tātad kāds?

Šodien ražotais margarīns var lepoties ar augsto kvalitāti. To apstiprina neatkarīgi pētījumi un dietologu rekomendācijas, kuri akcentē, ka piesātināto taukskābju nomaiņa ikdienas diētā pret nepiesātinātām taukskābēm, jo īpaši polinepiesātinātām no omega6 un omega3 grupas, dod viennozīmīgi pozitīvu rezultātu.

Lasīt vairāk
Noslēpumainās transtaukskābes

Transtaukskābes tiek uzskatītas par viskaitīgāko cilvēka veselībai taukskābju tipu. Ko vērts zināt par transtaukskābēm?

Lasīt vairāk
Taukvielas uzturā – cik daudz varam tās lietot?

Vairums Eiropas uztura ieteikumu tomēr runā par taukvielu ierobežošanu līdz 25-35% no kopējās dienas enerģijas devas. Taukvielas uzturā tā ir enerģijas deva. Viens grams taukvielu tās ir pat 9 kalorijas, tāpēc, ja bieži pārsniedzam nepieciešamo taukvielu dienas devu, organisms pārpalikumu sāk uzkrāt liekā tauku slāņa formā.

Lasīt vairāk
Veselīgas un neveselīgas taukskābes – kā tās atšķirt?

Taukvielas ir galvenā enerģijas deva, kas tiek piegādāta ar uzturu, veicina taukos šķīstošo elementu, tādu kā A, D, E un K vitamīnu uzsūkšanos. Visu uztura taukvielu pamatsastāvdaļa ir piesātinātās un nepiesātinātās taukskābes.

Lasīt vairāk
Ekspertu viedoklis
Eva Kataja
Uztura speciāliste

“Loģisks solis šķiet samazināt tauku proporciju uzturā (kaut gan patiesībā būtu jāsamazina mazvērtīgu produktu proporcija uzturā, tostarp ogļhidrātus saturoši produkti), taču tas nenozīmē to absolūtu izslēgšanu.”

Vairāk
Irita Roderte
Gastroenteroloģe

“Daudzi baidās uzturā lietot margarīnu t.s. trans tauku dēļ. Taču mūsdienās to izgatavo no kvalitatīvām augu eļļām, apstrādājot tā , lai tās saglabātu visas eļļai raksturīgās labās īpašības un uzturvērtību un trans tauku praktiski nav vai arī tie ir ļoti nelielā daudzumā. Tāpēc pievērsiet uzmanību sastāvam.”

Vairāk
Andris Epners
Ghetto Basket 3kartejais čempions

“Tas, kāda pārtika tiek uzņemta ikdienā, cik kvalitatīva un uzturvielām bagāta, ietekmē sportista spēju atjaunoties un saglabāties veselam. Šobrīd regulāri lietoju zivju eļļu, kas ir liels omega 3 avots, MCT kokosriekstu eļļu un rapšu eļļu kuru var izmantot dažādu ēdienu pagatavošanā, no augu valsts visbiežāk sanāk lietot avokado, kas ir labs taukvielu avots.”

Vairāk
Lauris Aleksejevs
Restorāna “36. līnija” līdzīpašnieks un šefpavārs

“Kā neapmaldīties veikalu plauktos un izvēlēties piemērotas taukvielas? Mana prioritāte ir augu eļļas. Jau kopš seniem laikiem visā pasaulē augu eļļas izmanto pārtikas, veselības un higiēnas produktos. Tās sniedz organismam daudz vairāk enerģijas nekā ogļhidrāti un olbaltumvielas.”

Vairāk
Vita Vestmane
Kardioloģe

“Cilvēkam vajag pilnvērtīgu uzturu un tas nozīmē gan taukus- tie ir siltumam un arī enerģijai, gan ogļhidrātus- enerģijai , gan olbaltumvielas kā būvmateriālu. Uzņemtajai enerģijai vajadzētu sadalīties 70 % vielu maiņas procesam, 20 % fiziskai aktivitātei un 10 % siltumam.”

Vairāk
Pavaicā ekspertam
Receptes
Salāti
Zupas
Otrie ēdieni
Deserti
Lasīt vairāk
Lasīt vairāk
Avokado salāti ar sieru;
Siltie avokado salāti
Pikantie gurķu ingvera salāti;
Biešu salāti ar grauzdētām sēklām
Lasīt vairāk
Lasīt vairāk
Lasīt vairāk
Kvinojas salāti;
Zaļie salāti ar eļļu
Lasīt vairāk